Notícies

Blanca Díaz: “Vull aportar solucions sostenibles en l’àmbit empresarial i social”

Blanca Díaz, estudiant de doctorat de la línia d'Investigació en Gestió de Residus i Recursos de la Càtedra UNESCO de Cicle de Vida i Canvi Climàtic ESCI-UPF, comença una nova etapa professional, deixant dos anys en els quals "la Càtedra ha representat una important etapa d'adquisició de nous coneixements ", diu la investigadora. Ara, el seu pròxim repte està a tocar: emprendre una spin-off amb l'objectiu de reduir la quantitat d'aliments que es malgasta actualment.

Ens traslladem als inicis. Explica'ns com va ser la teva arribada a la Càtedra...

El director de la Càtedra, Pere Fullana, em va oferir incorporar-me al projecte ARIADNA, que analitza la sostenibilitat ambiental, social i econòmica de la implantació a Catalunya i Espanya d'un sistema de Dipòsit, Devolució i Retorn (SDDR) obligatori, així com la possibilitat de començar el doctorat sobre el projecte, en paral·lel. En aquest moment, em trobava a Irlanda treballant en gestió de residus, en l'àmbit de consultoria empresarial i la Càtedra es presentava com una oportunitat d'entrar en l'acadèmia.

Dues paraules per definir aquests dos anys:

Perseverança i entusiasme. En la Càtedra els projectes són llargs, específics i s'arriba al detall, per la qual cosa la perseverança és essencial, ja que un ha de ser constant i tenir paciència, sobretot en la recopilació de dades. Així mateix, l'entusiasme per treballar en allò que t'omple, és essencial i ha estat el que m'ha fet arribar fins a aquí.

Amb quina fita o experiència et quedes?

Després de tot la feina que ha suposat el Projecte ARIADNA, el dia de la presentació del projecte, el 26 d'abril de 2017, va ser una data important. Teníem moltes ganes de compartir els resultats amb les persones interessades i els qui havien col·laborat en el projecte. El Simposi de Sardenya també va ser una fita destacada: vam mostrar a la comunitat internacional el que havíem aconseguit.

Què t'ha aportat treballar en la Càtedra?

M'ha permès adaptar-me a un nou sector per a mi, canviant la consultoria, en la qual he desenvolupat la major part de la meva vida professional, per la tranquil·litat de l'àmbit acadèmic i de recerca. Ha estat una etapa d'adquisició de nous coneixements molt important, que m'ha permès observar les deficiències actuals del sistema amb una visió més crítica i àmplia, així com identificar els punts en els quals implementar certes millores. Ara canvio de rumb, em dirigeixo cap al món empresarial i és possible que la rutina del dia a dia em consumeixi molt temps i no pugui invertir-ho tant en el desenvolupament tècnic. El tenir temps per aprofundir i, per descomptat, l'equip, serà el que més trobaré a faltar.

Transició: de l'acadèmia a l'empresa

Quina és la teva motivació actual?

Fer partícip a la societat de la importància de l'economia circular. Aquest és un concepte econòmic que s'interrelaciona amb la sostenibilitat i que té l'objectiu que els productes, els materials i els recursos es mantinguin en l'economia durant el major temps possible, i que es redueixi al mínim la generació de residus. Vull demostrar-li a la gent que adaptant els nostres negocis i empreses a aquest tipus de conceptes es poden aconseguir molts avantatges, a tots els nivells.

I com ho aconseguiràs?

El meu nou projecte consisteix en la creació de la spin-off “Gastro loop” a Màlaga, la meva ciutat natal, centrada en la gestió dels residus alimentaris, una àrea en la qual queda molt per fer en termes de reciclatge. Tenint en compte la cadena de valor -des de la producció fins al consumidor final-, cal analitzar què pot fer cadascun dels actors per disminuir l'excedent i els residus produïts. I, al seu torn, vull crear ponts o sinergies entre els llocs on es produeix l'excedent alimentari (empreses, restaurants, supermercats, etc.) i les associacions que treballen amb persones que no tenen accés a aquest aliment.

Què es necessita per crear una spin-off?

En el món de l’emprenrdoria social hi ha moltes plataformes que et guien en l'execució del pla de viabilitat, el pla de negoci i la formació específica, i des del principi he estat en contacte amb aquestes. Ara, toca desenvolupar les plataformes i recursos de comunicació, així com captar als primers clients i partir d'una escala menor per anar desenvolupant per fases la idea final.

Per què decideixes emprendre la transició de l'acadèmia a l'empresa?

El projecte va sorgir perquè el meu “why” actual busca aportar solucions reals en l'àmbit empresarial i social, així com transmetre aquests coneixements i posar-los en pràctica. La Càtedra ha estat el complement perfecte a la meva primera etapa enfocada a la consultoria, la qual cosa em permet ara fusionar les dues experiències i emprendre un nou projecte. En aquests moments, el món necessita una implementació immediata de l'economia circular i per a això és necessari empoderar al ciutadà amb aquest coneixement.

En estos momentos, el mundo necesita una implementación inmediata de la economía circular y para ello es necesario empoderar al ciudadano con ese conocimiento.

Transició també d'entorn… de Barcelona a Màlaga, per què?

Decideixo tornar a Màlaga per aplicar els meus coneixements a l'entorn en el qual em vaig formar com a professional de la gestió de residus i generar noves oportunitats a la ciutat. Per una qüestió de responsabilitat i compromís amb la meva ciutat natal.

Blanca Díaz, estudiant de doctorat de la línia d'Investigació en Gestió de Residus i Recursos de la Càtedra UNESCO de Cicle de Vida i Canvi Climàtic ESCI-UPF.