Notícies

Open science: from values to practice. Building a roadmap for transformative change

La Ciència Oberta (Open Science) és un moviment que té per objectiu compartir la recerca científica i les seves dades a tota la societat civil, reforçant la idea del coneixement científic com a bé públic i aprofitant les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies digitals per difondre i facilitar l’accés al coneixement científic. Inclou l’accés obert a publicacions, dades, codis, metodologies, ètica i integritat, avaluació oberta de la recerca, recursos educatius amb la participació de diversos grups d'interès en recerca. La Ciència Oberta s'implementa en paral·lel amb la recerca i innovació responsables (RRI) ja que comparteixen alguns dels objectius i ambdós moviments són impulsats per diferents comunitats científiques, governs i la Comissió Europea.

El B·Debate, una iniciativa conjunta de Biocat i Obra Social "la Caixa", està coorganitzat pel Centre de Regulació Genòmica (CRG), la Universitat de Barcelona (UB), l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), l'Institut de Recerca de la SIDA IrsiCaixa i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). L'objectiu d’aquest acte és el de començar a construir un full de ruta per a la pràctica de la Ciència Oberta amb la colaboració d’experts nacionals i internacionals de diferents disciplines i l'intercanvi de coneixements i bones pràctiques entre els participants.

Es centren en quatre corrents principals de Ciència Oberta: 1) Accés obert; 2) Integritat i reproductibilitat de la recerca; 3) Avaluació de la recerca; i 4) Implicació dels grups d'interès. L'esdeveniment en si serà una experiència de co-creació a partir de sessions de treball dedicades a generar recomanacions específiques amb l'aportació de tots els grups d'interès rellevants.

El públic objectiu és la comunitat científica acadèmica i la indústria, responsables polítics i financers, organitzacions de la societat civil i la comunitat educativa. El resultat principal d'aquest B·Debate serà una relació d'accions amb la possibilitat de convertir-se en una guia vital per a la implementació de la Ciències Oberta a Catalunya i Espanya. Això inclourà recomanacions concretes per a diferents grups d'interès, tal i com s'ha fet a altres països com Països Baixos o Portugal.