La Càtedra presenta la seva recerca en el 9è Congrés de Química de l’ANQUE

La Càtedra UNESCO de Cicle de Vida i Canvi Climàtic ESCI-UPF participa en el 9è Congrés Internacional de l’ANQUE “Aliments i Begudes”, a través de les seves Línies d’Investigació en Agroalimentació i Gestió de Residus, a Murcia (Espanya). El congrés internacional, celebrat del 17 al 20 de juny, ofereix a investigadors i empresaris una oportunitat única per debatre i intercanviar informació sobre els últims avenços científics i tecnològics en el camp dels aliments i les begudes. Organitzat per l’Asociación Nacional de Químicos e Ingenieros Químicos (ANQUE), l’esdeveniment reuneix prop de 40 empreses internacionals, organismes públics, centres de recerca i universitats involucrades en la investigació d’avantguarda, inclosa la Càtedra.

“Un dels principals desafiaments dins del Programa Marc d’Investigació i Innovació de la UE Horizon 2020 és la seguretat alimentària, que té com a objectiu garantir un abastiment suficient d’aliments segurs, saludables i de gran qualitat, així com altres bioproductes. D’aquí  la importància d’un sector agroalimentari competitiu i sostenible per aconseguir una dieta sana i segura”, segons destaquen els organitzadors. El congrés inclou 7 àrees temàtiques, cadascuna organitzada en diversos subtemes específics sobre la conservació i la seguretat d’aliments i begudes, innovació i tendències, aspectes ambientals associats a la seva producció, distribució i preparació, o la formació, educació i comunicació alimentària, entre d’altres. El setè tema de l’agenda consisteix en un taller titulat “Water-energy-food nexus: a life cycle thinking approach” (“Nexe aigua-energia-aliments: un enfocament de pensament de cicle de vida”), responsable de tancar el programa.

Investigació a la Càtedra

Durant el congrés de quatre dies, destinat a estimular la investigació sobre “Aliments i begudes” arreu del món, les Línies d’Investigació de la Càtedra en Agroalimentació i Gestió de Residus expliquen els seus projectes més recents i rellevants en relació a la temàtica. Avui, 19 de juny, té lloc la intervenció dels investigadors de la Càtedra a la Sala 2 (Room 2) de l’Hotel Thalasia, a San Pedro del Pinatar, Murcia. Gonzalo Blanca-Alcubilla, Candidat a Doctorat de la Línia en Gestió de Residus, presenta la sessió “Potential energy recovery from aviation catering organic waste in Spain. The Zero Cabin Waste Project” (“Potencial de Recuperació energètica dels residus orgànics de càtering de l’aviació a Espanya. El Projecte Zero Cabin Waste”), a les 9.00 h. Paral·lelament, Rubén Aldaco, investigador de la Universitat de Cantàbria i col·laborador de la Càtedra en diversos projectes d’Anàlisi de Cicle de Vida (ACV), realitza una sessió titulada “Workshop nexus”.

El Projecte LIFE Zero Cabin Waste té l’objectiu de millorar la gestió de residus derivada del servei de càtering dels avions. Durant el projecte, es pretén estudiar els diferents fluxos de residus generats a la cabina dels avions aplicant l’ACV per proposar mesures de minimització i la implamentació d’una separació de residus efectiva. Com a resultat, Zero Cabin Waste vol assentar les bases per a una gestió de residus sostenible, amb la possibilitat que altres companyies aèries les puguin aplicar. Iberia, juntament amb Ecoembes, GateGourmet (GG), Ferrovial, Biogas Fuel Cell (BFC) i ESCI-UPF, desenvolupen  el projecte des de setembre de 2016 fins a desembre de 2019.

A continuació, després d’una sessió dedicada a la presentació de pòsters, Laura Batlle-Bayer, Candidata a Doctorat i responsable de la Línia d’Investigació en Agroalimentació, introdueix el seu treball “Assessing GHG emissions of Spanish diets” (“Avaluant les emissions de GEH -Gasos d’Efecte Hivernacle- de les dietes espanyoles”), com una síntesi del Projecte CERES-ProCon, a les 11.00 h. El ‘Projecte CERES-ProCon: Estratègies de producció i consum d’aliments per a la mitigació del canvi climàtic’, 2016-2019, persegueix l’objectiu de dissenyar estratègies per millorar la sostenibilitat de la producció i el consum alimentari en el context espanyol actual, analitzant diferents categories d’impacte com ara la petjada de carboni de la dieta de la mitjana espanyola.

Alba Bala, investigadora sènior i líder de la Línia d’Investigació en Gestió de Residus, també representa a la Càtedra en el congrés, donant suport a les iniciatives relacionades amb la implementació de la metodologia d’ACV per analitzar els impactes mediambientals de sistemes, com productes i serveis, amb la finalitat de trobar possibles solucions per a mitigar el canvi climàtic.