Una festa inoblidable

Las sisena promoció del Grau en Negocis i Màrqueting Internacionals ja s’ha graduat. Després de quatre inoblidables anys, els alumnes van gaudir d’un intens i emotiu acte de lliurament dels seus diplomes, que va estar presidit per la directora general de Comerç de la Generalitat, Muntsa Vilalta, i el vicerector adjunt al rector de la UPF, el Dr. Pelegrí Viader.

Va ser un dia de festa i de celebració, de recordar els anys d’aprenentatge, els programes d’intercanvi a l’estranger, les pràctiques d’empresa i altres moments tan intensos però no sempre tan agradables, com els exàmens, les presentacions i els treballs en equip. Tot i així, la tradició obliga i els graduats de l’edició d’enguany van tenir l’oportunitat de sentir la darrera lliçó magistral a càrrec de Joana Amat Amigó, co-directora d’Amat Immobiliaris i presidenta del patronat de la Fundació Internacional de la Dona Emprenedora (FIDEM).

Amat, que gestiona juntament amb la seva germana una empresa de segona generació, va explicar una trajectòria professional singular. Va néixer l’endemà del funeral del seu pare. La seva mare, vídua amb 25 anys i dues criatures, va decidir tirar endavant el negoci. Ara l’empresa és un referent. I ho és gràcies a la determinació i el coratge que, des de bon principi, van mostrar.

Amat va posar als presents en context de com va evolucionar i transformar el negoci: en una Espanya de postguerra, on la dona patia una clara discriminació, una mare amb l’alè de dues filles molt petites va decidir que la seva empresa la formarien només dones, que aquestes demostrarien que no hi ha raó per discriminar i que hi ha altres maneres de fer i gestionar igualment exitoses. En perspectiva, Amat veu amb satisfacció que aquella aposta, excepcional com poques, va ser l’encertada: “vam demostrar que les dones soles podíem i així ho vam fer”. Les paradoxes de la vida: quan al 2008 es va aprovar la Llei d’igualtat, van haver de contractar homes per complir amb la legislació que advocava per la igualtat de gènere.

Ara bé, més enllà de la seva aposta pel talent femení, Joana Amat va recalcar la importància de la feina ben feta, com quan va explicar la seva experiència en l’àmbit de la internacionalització. La seva recomanació va ser simple i prístina: “cal imbuir-se de la cultura del país que t’acull”. I així ho van fer, va reconèixer Amat. De fet, aquest coneixement els va ajudar “a negociar molt millor i a prendre les decisions més encertades”.

En una conferència apassionada, aquesta empresària va reivindicar la importància dels valors. Una empresa que no entengui el seu entorn, va dir, “no té futur”. I per fer-ho, cal empatia amb l’altre, aturar-se per analitzar el que està passant i, en el cas del sector immobiliari en el context de la passada crisis econòmica, fer propostes realistes i en positiu. No va obviar el tema dels desnonaments, però va reconèixer que, amb ganes, amb moltes hores de negociació i molta pedagogia, els seus clients (venedors i compradors, llogaters i arrendataris) van buscar les solucions que tocaven, reduint el nombre de desnonaments a la mínima expressió.

Guardons
Un cop finalitzada la lliçó magistral i el lliurament dels diplomes del Grau, la vetllada va servir també per comunicar els premis als millors Treballs de Fi de Grau (TFG). En la present edició, cinc van ser els guardonats. En l’àmbit del màrqueting, Gisela Dés Alcalá i Xènia Elena Quero; en el de Negocis, Albert Chumilla Pérez i Ariadna Puiggené Robles. Tots quatre, amb una dotació de 1.000 EUR. Per la seva banda, el millor TFG del curs 2017-18, amb una dotació econòmica de 2.500 EUR, va recaure en Helena Aguilar Sánchez, per desenvolupar un projecte de millora de la mobilitat a la ciutat de Barcelona.

Després de visionar el vídeo de la promoció, les alumnes María Figueroa i Lidia Martín van fer el parlament en representació de tota la promoció. En un discurs integrador, amb constants gestos de complicitat amb els seus companys, van recordar una trajectòria vital i col·lectiva plena d’anècdotes i de moments per emmarcar. L’acte va concloure amb l'actuació del Cor Coral·lí i l’emocionant cant del Gaudeamus igitur, l’himne universitari per excel·lència.

Un cop acabada la part més formal de la graduació, va començar la celebració per als graduats, familiars, acompanyants i professors. Com ja és tradició, la festa va ser “regada” per cerveses Moritz i, com a novetat, a més de l’estampa que cada any regala ESCI-UPF als graduats (enguany obra de l’artista  Eduard Arbós) s’ha inclòs un val de descompte de Naturitas, gràcies a l’alumni Marta Estalayo Fontrodona, que treballa com a account manager en aquesta empresa.

La graduació va ser una festa que tots els graduats recordaran, ja que marca el final de la seva vida com a estudiants i l’inici de la seva vida laboral. Els desitgem tots els èxits!