Una ciència a l’abast de tothom

Mariana Quiroga enlluernada per una de les proteïnes que conformen una neurona.

Apropar la ciència als més joves. Aquest és l’objectiu d’un taller organitzat des del Grau en Bioinformàtica (BDBI) d’ESCI-UPF per a joves de cicles formatius i batxillerat que vulguin aprofundir en el coneixement de les darreres innovacions en el camp de la bioinformàtica.

D’una manera pràctica, el taller mostra eines bioinformàtiques molt bàsiques i la seva aplicació davant de diversos problemes biològics.

Ja s’han dut a terme les primeres sessions i la majoria d’elles són impartides pels mateixos alumnes del BDBI. Aquest és el cas de Mariana Quiroga, alumna de segon curs, que reconeix que el primer objectiu de la sessió és acostar als participants a una nova i, a vegades, desconeguda realitat de la ciència: mostrar de quina manera la tecnologia, com per exemple el 3D, aporta una perspectiva revolucionària i enriquidora. “Tenir l’oportunitat de contemplar una proteïna en tres dimensions és alliçonador”, diu amb passió la Mariana Quiroga, qui reconeix que, “abans, la biologia tenia un component abstracte que dificultava la seva comprensió i visualització”.

Quiroga, que ja es troba a l’equador dels seus estudis, ha tancat per al curs vinent una estada a Cambridge de sis mesos per especialitzar-se en cèl·lules mare i aspectes computacionals. Ella volia estudiar Medicina per especialitzar-se en neurocirurgia, però finalment va optar per Bioinformàtica i es mostra satisfeta d’aquesta decisió amb un raonament demolidor: “amb la cirurgia es pot salvar una vida cada vegada; amb les investigacions, se’n salven milers d’una sola tacada”. No és casualitat, doncs, que el taller que Quiroga ha dut a terme, i que repetirà en properes edicions, estigui centrat en la neurociència i en com funcionen les xarxes neuronals. Durant una apassionant hora i mitja, els participants poden veure com funciona la sinapsi (les connexions neuronals), contemplen una seqüència del genoma i aprenen sobre el funcionament de les cèl·lules o el rol que una única proteïna pot jugar en el sistema nerviós.

Aquesta iniciativa que duu a terme ESCI-UPF, amb un caràcter divulgatiu i totalment gratuïta, s’emmarca en el projecte Escolab de l’Ajuntament de Barcelona amb el propòsit d’obrir les portes dels laboratoris i centres de recerca per apropar-los als més joves.

Grau en Bioinformàtica