Un viatge per conèixer la realitat de la UE

Brussel·les, capital de la UE, serà el destí d’un viatge d’estudis que realitzarà un grup d’alumnes de segon curs del Grau en Negocis i Màrqueting Internacionals (GNMI) d’ESCI-UPF. L’activitat, que es durà a terme un cop finalitzi el curs, vol donar a conèixer la realitat de la Unió Europea, de vegades massa desconeguda.

L’organitzador d’aquesta iniciativa és Joan Pere Plaza, professor de l’assignatura European Integration. Segons aquest professor, doctor en Ciències Polítiques, són moltes les raons que justifiquen aquest viatge. D’una banda, “fer veure als alumnes que tenen les capacitats i habilitats per treballar a les institucions comunitàries i a l’ecosistema associatiu i empresarial que les rodeja”. Considera, a més, que els alumnes gaudeixen de les característiques per fer-ho: reben una formació internacional, són poliglotes i viuen en un món interconnectat.

D’altra banda, aquest viatge a la capital belga també vol, en paraules del professor Plaza, “ser un exercici de conscienciació i construcció de ciutadania europea, especialment pensat i dissenyat per a una generació de primers votants en unes eleccions europees” (les de la primavera de 2019). En definitiva, “posar de manifest que vivim en un sistema polític que no s’acaba ni al Parlament de Catalunya ni al Congrés dels Diputats a Madrid”. Plaza considera primordial que els alumnes siguin conscients de la importància que tenen les decisions que es prenen a les institucions comunitàries per a les vides dels ciutadans europeus.

La tercera i darrera raó per fer un viatge d’aquest tipus, segons Plaza, és obrir i projectar ESCI-UPF amb iniciatives que vagin més enllà de les activitats acadèmiques tradicionals.

Però què faran els participants en aquest viatge? Hores d’ara ja hi ha dues visites tancades al Parlament europeu i a la Comissió europea. En aquesta segona visita, a més, es tindrà l’oportunitat de tenir una trobada amb responsables de la direcció general de Comerç o bé la direcció de Mercat interior. Addicionalment, els alumnes també visitaran la Universitat Catòlica de Lovaina on assistiran a una xerrada amb un professor sobre la conjuntura actual de la Unió Europea i els temes que condicionaran el futur de la institució. Per completar el viatge, a més de la visió acadèmica i institucional, Plaza està treballant perquè els alumnes puguin veure com funcionen els lobbistes i les ONG i com ambdues desenvolupen la seva tasca en aquest, fins ara, desconegut ecosistema.