5 consells per a un Nadal més sostenible

Els estudiants de doctorat de la Càtedra UNESCO de Cicle de Vida i Canvi Climàtic ESCI-UPF ens expliquen com celebrar unes festes ‘eco-friendly’.

Arriba l'època dels grans àpats, munts de regals, amb els seus respectius envasos, i llums enceses durant hores; activitats que poden arribar a produir un important impacte sobre el medi ambient. Només en aquestes dates, la generació de residus augmenta un 17% a ciutats com Barcelona, segons dades de l'ajuntament d'aquesta ciutat. Però, com aconseguir que les festes siguin ‘eco-friendly’? Els estudiants de doctorat de la Càtedra UNESCO de Cicle de Vida i Canvi Climàtic ESCI-UPF ens donen 5 consells per gaudir de les festes respectant el nostre entorn.

1. Controlar la quantitat de menjar dels grans àpats per evitar el malbaratament alimentari. Els abundants àpats de celebració, sovint, deixen grans quantitats de restes de menjar que poden acabar a les escombraries. Per evitar-ho, "podem planificar millor els menús per a les persones que vindran i si sobra menjar podem congelar-lo o preparar 'plats d'aprofitament' com canelons", diu Nur Khalil, estudiant de doctorat de la Càtedra especialitzada en l'impacte dels envasos. Per la seva banda, l'estudiant de doctorat de la línia de Gestió de Residus Gonzalo Blanca-Alcubilla, proposa "emportar-se el tupper dels restaurants per evitar que quedi menjar als plats". "Malgrat els mètodes de reciclatge existents, que sotmeten les restes de menjar a un procés de valorització com la biodigestió per obtenir energia, o bé es gestionen per compostatge, prevenir per generar menys residus és el primer", afegeix.

2. Consciència i eficiència a l'hora de comprar regals. "S'ha de prevaler la qualitat abans que la quantitat i optar per experiències com una obra de teatre o un passeig a cavall, abans que productes que acabin convertint-se en residus", destaca Khalil. Una altra opció és "el mètode Do it yourself, una opció més econòmica i sostenible, per crear nosaltres mateixos els regals i, fins i tot, la decoració, a partir de materials reciclats", afegeix. Així mateix, l'estudiant de doctorat de la línia de Nous Materials, Didem Civancik, proposa "optar per regalar joguines de segona mà donant-los una vida més llarga per ajudar a reduir el consum de matèries primeres i així contribuir a la cura del medi ambient".

3. Invertir en comerços locals contribuint al desenvolupament econòmic i respectant el medi ambient. La compra de proximitat resulta ser molt més eficient en tots els sentits. En primer lloc, perquè invertir en el comerç municipal impulsa el desenvolupament econòmic local. En segon lloc, perquè la proximitat representa un factor determinant en la reducció d'emissions, al requerir menor transport. A més, Blanca-Alcubilla destaca que "comprar un regal a un comerç de proximitat sempre és millor per al medi ambient que fer-ho per Internet perquè en aquest cas el producte està més sobre envasat, en general".

4. Disminuir la il·luminació durant les festes. L'època nadalenca cau en ple hivern, la temporada amb els dies més curts de l'any. Aquest fet se suma a la tradició d'ornamentar els carrers i els habitatges amb llums de gran varietat de mides i colors. Blanca-Alcubilla suggereix "no omplir tota la casa de llums o substituir les normals per les de tipus led". Per la seva banda, Civancik recomana no deixar la il·luminació encesa tot el dia i "en lloc de comprar llums noves cada any reutilitzar llums d’anys anteriors, ja que si augmenta el consum energètic, augmenten les emissions de CO2". A més, proposa "considerar recol·lectar localment oli usat de cases i restaurants i utilitzar-lo per encendre llums de nadal. El biodièsel pot produir-se a partir d'olis usats i pot emprar-se per generar energia, com s'ha fet a Tòquio, Japó, aquest any".

5. Reduir o reutilitzar els envasos i reciclar-los un cop utilitzats. Els regals de nadal generen una gran quantitat d'envasos. Khalil planteja "reutilitzar paper que tenim a casa com el que procedeix de diaris o revistes". D'aquesta manera, també s'evitarà que els contenidors de paper i envasos se saturin i que, com a conseqüència, augmenti la freqüència de recollida d'aquests fluxos de residus generant, al seu torn, emissions de gasos de combustió contribuint a la contaminació i l'augment de l'efecte hivernacle.

A les portes de l'inici de les festes, els estudiants de doctorat de la Càtedra coincideixen en la importància de la divulgació de pràctics sostenibles, perquè les persones siguin conscients de les conseqüències del consum excessiu i els beneficis de les pràctiques respectuoses amb el medi ambient. Així mateix, per al nou any esperen "un consum responsable i una major consciència sobre l'impacte de les nostres activitats en el medi ambient amb l'objectiu de poder reduir-lo", tal com destaca Civancik.