La LCA4Climate participa en la Nit Europea de la Recerca

La Càtedra UNESCO de Cicle de Vida i Canvi Climàtic ESCI-UPF està preparada per participar en la Nit Europea de la Recerca (28-29 de setembre), a través d'activitats d'educació científica dissenyades per informar i encoratjar als joves estudiants en temes relacionats amb la sostenibilitat. Aquest esdeveniment paneuropeu és una Acció Marie Sklodowska Curie (MSCA, per les seves sigles en anglès), dins del Programa Marc de Recerca i Innovació de la UE Horitzó 2020; que es duu a terme anualment per acostar els investigadors al públic general.

A Catalunya, sota el lema d'aquesta edició "La recerca, com a patrimoni de tothom", es duran a terme activitats de divulgació a tot el territori per primera vegada, inclòs "El Matí de recerca a escoles i instituts". Aquesta iniciativa s'organitza per apropar els científics als centres educatius el 28 de setembre i comptarà amb la participació dels investigadors de la Càtedra. Accedir al programa en línia.

La Nit Europea de la Recerca té com a objectiu "augmentar el coneixement de les activitats de recerca i innovació, per donar suport al reconeixement públic dels científics, comprendre l'impacte del treball dels mateixos en la vida quotidiana dels ciutadans i encoratjar als joves a escollir carreres científiques”, com destaquen els seus organitzadors. Per tant, aquesta iniciativa està dirigida al públic general, atraient a persones amb independència de la seva formació científica, amb un enfocament especial en els alumnes i estudiants.

Educació científica

Avui, els estudiants de secundària de l'Escola L'Horitzó de Barcelona rebran a Laura Batlle-Bayer, Candidata a Doctorat responsable de la Línia de Recerca en Agroalimentació i del Projecte CERES-ProCon a la Càtedra, per descobrir quines són les emissions de Gasos d'Efecte Hivernacle (GEH) derivades del consum dels aliments. Mentrestant, Gonzalo Blanca-Alcubilla, Candidat a Doctorat de la Línia de Recerca en Gestió de Residus associat al Projecte LIFE Zero Cabin Waste, explicarà la petjada de carboni relacionada amb la generació i gestió dels residus generats en cabina als estudiants de secundària de l'IES La Bastida a Santa Coloma de Gramenet, Barcelona.

El 'Projecte Ceres-ProCon*: Estratègies de producció i consum d'aliments per a la mitigació del canvi climàtic', té com a objectiu "dissenyar estratègies per millorar la sostenibilitat de la producció i el consum d'aliments", explica Laura Batlle-Bayer. "Les eleccions d'aliments poden contribuir potencialment a mitigar el canvi climàtic. Per exemple, canviar els patrons actuals d'alimentació cap a una dieta més basada en vegetals pot reduir significativament les emissions de GEH", afegeix.

El Projecte 'LIFE Zero Cabin Waste** - Tackling International airline càtering waste by demonstrating integral and safe recollection, separation & treatment', d'altra banda, "pretén crear un model integrat per reduir, reutilitzar i reciclar els residus recollits en els avions d’Iberia i establir les bases perquè altres aerolínies puguin reproduir aquest model”, segons Blanca-Alcubilla.

Accions Marie Sk?odowska-Curie

La Nit Europea dels Investigadors a Catalunya està organitzada per l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat de Girona (UdG), la Universitat de Lleida (UdL), la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i la Universitat Rovira i Virgili (URV), en col·laboració amb la delegació del CSIC a Catalunya i l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), entre altres entitats. Els esdeveniments compten amb el suport de la Comissió Europea com a part de les Accions Marie Sk?odowska-Curie d'Horitzó 2020, un programa per donar suport al desenvolupament professional i la formació d'investigadors en totes les disciplines científiques a través de la mobilitat internacional i intersectorial.

*El Projecte CERES-ProCon: "Estratègies de producció i consum d'aliments per a la mitigació del canvi climàtic" (CTM2016-76176-C2-1-R) (AEI / FEDER, UE) ha rebut finançament del Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat a través de l'Agència Estatal d'Investigació (AEI) i Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).

**El Projecte ZERO CABIN WASTE (LIFE / ENV / ES209) està cofinançat per la Unió Europea a través del Programa LIFE. Els socis del projecte són Iberia, Gate Gourmet, Ecoembes, Biogas Fuel Cell, Ferrovial i ESCI-UPF.